1 augustus 2013

Vandaag zouden we Kopenhagen achter ons gaan laten voor de reis naar Berlijn. Hiervoor moesten we alweer vroeg uit de veren, want we hadden de trein van 07:44 uur gereserveerd. Dus ging de wekker alweer om 06:15 zodat we nog rustig konden wakker worden, naar het station konden lopen en daar ontbijt halen.

Met koffer, koffie en ontbijt in de handen gingen we naar het perron en daar stond de trein al te wachten en konden we zo naar onze gereserveerde plaatsen toe. Dit was heerlijk want van Hamburg naar Kopenhagen hadden we gestaan. Len hoopte nog iemand weg te kunnen sturen die onze plaatsen in nam, want dit was hem op weg naar Kopenhagen meermaals overkomen. Helaas voor hem waren de plekken nog leeg en konden we niemand wegsturen.

Ook op de weg van Kopenhagen naar Berlijn gingen we weer met de trein op de boot. Dit keer besloten we niet op het dek te gaan staan maar het winkeltje te bezoeken. Eenmaal beland bij de geurtjes zei Len: ‘ow ik moet even een luchtje op doen’. Druk zoekende kwam hij tot de conclusie dat het gewilde luchtje er niet was en dus zocht hij een andere lekker luchtje en spoot deze ongegeneerd op. En stiekem vonden Michel en ik dit ook wel een goed plan en schuchter volgde wij het slechte voorbeeld van Len op… Eenmaal terug in de trein hoefden we nog maar 3,5 uur naar Berlijn te zitten, met maar 4 tussenstops. Ik zeg: Ideaal!!!

Halverwege Hamburg-Berlijn sloeg de verveling toe en gingen Len en ik elkaar testen met het oude denk spel Boter, Kaas en Eieren. Dit tot verwarrends aan toe. Na volgens ons alle mogelijke varianten getest te hebben bleken we toch nog andere varianten te kunnen spelen. Een vaag spelletje dat Boter, Kaas en Eieren.

Om 14:30 kwamen we aan op Berlin Hauptbahnhof. Dit is werkelijk waar het grootste station wat ik ooit heb gezien… Na een paar kodakmomentjes besloten we maar richting het hostel te gaan, want we moesten nog 3 kilometer lopen.

Eenmaal in de straat van bestemming aangekomen konden we het hostel niet vinden: Fabians Cozy Little Sunshine Palace. Toen we naar het huisnummer van het hostel gingen kijken bleek dat deze aan het begin van de straat was en dus moesten we weer een stukje terug lopen.

Eindelijk vonden we het, maar het stond niet duidelijk aangegeven en dus was het niet verbazingwekkend dat we er langs waren gelopen. We belde aan en konden naar binnen, daar deed de eigenaar open en konden we inchecken. Hij verontschuldigde zich gelijk voor zijn langzame spreken, want hij was net bij de tandarts geweest. Dit was inderdaad duidelijk te zien aan de enorme wang die hij had. Het leek een beetje op de wangen van een hamster tijdens het hamsteren zo dik.

Toen we de kamer in stapten waren we allen positief verbaasd want A: was de kamer ontzettend ruim en B: was het niet zo verstikkend warm in de kamer zoals ik Kopenhagen.

Na gedoucht te hebben gingen we even wat eten en de kebab zaak op de hoek van de straat bleek het doelwit! Lekker een broodje Döner voor Len en Michel en ikzelf genoten van een Turkse Pizza.

We gingen daarna door naar de plaatselijke supermarkt en hadden snel ons ontbijt voor de volgende morgen voor ogen: heerlijke witte broodjes voor welgeteld €0,13! Dit lieten we voor morgen en we gingen bier halen voor in het hotel… Nou dit hebben we geweten! Ik heb nog nooit een blik bier gezien van zo’n omvang: 1 L bier! Len noemde het ook wel verfblikken bier!

Anderhalf uur later was het blik eindelijk leeg en gingen we op weg naar het centrum om de Reichstag en Brandenburger tor te zien. We wilden niet meer lopen en dus besloten we voor vandaag, morgen en overmorgen tickets te halen voor de U- en S-bahn. Toen we de tickets wilden aanschaffen bij een loket en we in het Engels begonnen, werd de dienstdoende medewerker lichtelijk bang… De beste man sprak geen Engels… WTF is dat nou weer, tegenwoordig geen Engels spreken al is het maar een beetje is gewoon te stom voor woorden en helemaal als je bij de OV werkzaam bent. Uiteindelijk lukte het dankzij onze eigen Duitser Michel wel om tickets aan te schaffen.

We vervolgden onze weg naar het centrum en schoten een paar kiekjes bij de Reichstag en Brandenburger tor. Hierna liepen we door naar het Holocaust memorial en daarna gingen we op een terrasje een biertje drinken.

Op de terugweg kwamen we naast Reichstag terecht bij een soort documentaire over Berlijn van voor de Eerste Wereldoorlog tot na de val van de muur. Het werd geprojecteerd om de muren van het Bundestag. Je hoorde tijdens de film vanaf alle kanten geluiden van de film alsof je in een bioscoop zat.

Na afloop van de film gingen we weer naar het hostel met het OV en vielen daar eigenlijk vrijwel meteen in slaap.

Vorige dag                                                                                                  Volgende dag