11 augustus 2013

Om 06.00 uur gaan er twee wekkers af zowel de theme van onze vakantie (de tubular bells) als de muziek die je echt wakker maakt namelijk Finntroll die als mijn wekker diende.

Gedoucht, opgefrist en mentaal voorbereid op de ellendig lange treinreis en met ingepakte koffers gingen we het hotel uit (na eerst die drie verdiepingen met loodzware tas naar beneden te zeulen). En daarna checkte we uit!

Eerst nog even 3 km lopen naar het station en op het station maar ontbijt halen. Anders dan in Nederland was het eten heel goedkoop daar en hadden we een flink ontbijt voor ongeveer 100 CZK (ongeveer 4 euro). Hierna moesten we 45 minuten wachten op onze trein en dus gingen we maar ergens zitten om ons ontbijt te nuttigen.

Om 8:29 uur vertrok onze eerste trein van Praag naar Dresden en daar moesten we overstappen naar Leipzig. Een ruime 5 uur later kwamen we aan op Leipzig alwaar we afscheid namen van onze kompaan Len die besloot een mysterieus iemand te gaan bezoeken in België. Dus kon hij blijven zitten naar Köln, maar moesten wij wel overstappen van Leipzig naar Hannover. De reis verliep zeer voorspoedig en het ging sneller dan we verwachtten, want om 16:40 hadden we al een rechtstreekse trein naar Amsterdam Centraal. En we waren blij dat we die hadden gereserveerd, want het was absurd druk in de trein.

De volgende opgave zou komen in Bad Bentheim waar we kaarten moesten kopen voor de rit verder in Nederland aldaar onze Interrail-pas niet meer geldig was. Daar aangekomen renden Michel en ik als idioten met onze veel te zware koffers trap af, trap op over het perron heen naar de ticket automaat. Bij de automaat bleek je niet met de OV-korting een kaartje te kunnen halen. Dus besloten wij om in Hengelo maar een treinkaartje te kopen want daar wisten we in ieder geval zeker dat het bij een NS apparaat zou kunnen. En dus renden we weer als idioten terug over het perron, trap af, trap op, de trein weer in. Gelukkig konden we nog weer mee.

Net na vertrek kwam er een vriendelijke conducteur onze kaartjes controleren die we zojuist niet hadden gekocht. Hij begreep ons verhaal echter wel en we konden bij hem alsnog de kaartjes halen zonder dat we dan bij Hengelo hoefden uit te stappen. De prijs werd dan in plaats van 35 euro ineens 25 euro. Dit bespaarde ons toch al gauw een tientje. Met deze gekochte tickets vervolgden wij onze reis naar huis en zaten we in een bijna lege coupé lekker onderuit gezakt en keek ik de voetbal uitslagen van vandaag even na. En tot mijn grote verbazing ontving ik gelijk een appje van mijn gerespecteerde collega fan Nelis dat zijn cluppie dankzij een blunder van de scheids had verloren! En ook gelijk de mededeling dat Feyenoord ook had verloren. Dit alles met het meegenomen feit dat mijn sc Heerenveen wel wist te winnen en dan zo een 3e plaats innam na twee speelronden vond ik stiekem toch wel een erg leuke terugkomer!